Blog, Pametna ishrana

Pravilna ishrana nije samo brojanje kalorija

Piše: dr Olga Ličina, doktor medicine i klinički nutricionista

dr Olga Ličina

Kalorije jesu bitne i predstavljaju izvor energije za svakodnevne aktivnosti, ali nisu sve kalorije iste. Moguće je da imate i veći kalorijski unos u odnosu na ono što potrošite, a da opet uđete u malnutriciju, odnosno da Vašem telu nedostaju ključni vitamini i minerali. Postoje osobe koje su gojazne, ali  imaju nedostatak određenih minerala koji dovode do određenih patoloških stanja, najčešće anemije. To je zato što brojanjem kalorija znate koliko ste energije uneli, ali ne znate da li dobijate sve nutrijente koji su neophodni za svakodnevnu ishranu. Prilikom pravilne ishrane treba se fokusirati na kvalitet hrane, a ne na kvanitet kalorija u hrani. Treba uzeti u obzir koliko masnoće, proteina, ugljenih hidrata, vitamina i minerala ima u jednom obroku da bi on mogao da bude izbalansiran i pravilan.

Izvori kalorija

Izvori kalorija se dobijaju iz makronutrijenata i to:

1 g ugljenih hidrata = 4,1 Kcal

1 g proteina = 4,1 Kcal

1 g masti = 9,3 Kcal

1g alkohola = 7,1 Kcal

Birajte svoje AnđeleNeophodno je izbalanisarati unos svakih od ovih makrnutrijenata, jer svaki od njih ima posebnu funkciju u organizmu. Glavna funkcija proteina je gradivna, funkcija ugljenih hidrata je da daju energiju za različite metaboličke procese, dok masti imaju i energetsku i gradivnu, ali i regulativnu ulogu. Neophodno je svaku grupaciju unositi u pravilnoj količini da ne bi došlo do nuspojava kao što su: slabljenje imunog sistema, hormonski disbalans i metabolički sindrom.

Dnevne energetske potrebe iz različitih nutrijenata treba da budu: 10-25 % proteina, ugljenig hidrata 45- 65 % i masti 15-30 %. Kod računanja idealnog unosa kalorija najbolje je konsultovati se sa stručnjakom, jer laici često zanemare osnovne metaboličke potrebe tela. Jednostavnim jezikom rečenom, naše telo troši izvestan broj kalorija svakog dana i kada ne radimo ništa. A koliko je to kalorija zavisi od niza faktora. Neki od njih su pol, starost, način života, itd.

Nikako nemojte zanemarite minerale i vitamine iz svežeg voća i povrća, ali ih možete naći i u mesu, mahunarkama i mlečnim proizvodima.

Zaključak je da nije bitan broj kalorija, koliko njihov izvor. Svakodnevno se trudite da imate raznovrsnu ishranu kojom ćete pokriti sve neophodne potrebe organizma.

Related Posts

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.